søndag den 9. januar 2011

Flutes

6 dl lunkent vand
50 g gær
3 tsk. havsalt
2 spsk. olie
ca. 1 kg speltmel ( brugte idag ca. 900 g sigtet speltmel og en rest fuldkorns speltmel)


Kog 2 1/2 dl vand og bland med 3 1/2 dl koldt vand, så det bliver lunkent, smuld gær og salt i og rør godt.
Bland olie i og ælt melet i lidt efter lidt til dejen er dejlig blød og smidig, mængden af mel kan variere.
Lad dejen hæve mindst 1 time og form derefter 4-6 flutes ( jeg æltede en rest cheddar ost i noget af dejen, for at få ostebrød og det var LÆKKERT) og lad dem hæve igen 15-45 min. alt efter hvad du har tid til den dag, tænd ovnen på 200 G stil en lille skål med vand i bunden og bag flutes i 10 min, tag dem ud og pensl med olivenolie, idag krydrede jeg med timian, havsalt, allroud krydderi og frisk cheddar ost. Bag flutene videre i ca. 10 min, mine var store og fik lidt mere. 




Den her opskrift bliver lavet på slum og ca. tider, da det som regel er de bedste opskrifter :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar